Slideshow-faq

Vaak gestelde vragen - Het optreden

FAQs - Het optreden
Heeft u vragen over de manier van het optreden? Wat kunt u verwachten? Is er een podium nodig? Waar moet u rekening mee houden? U vindt de antwoorden hier.

Met een podium kunnen wij het publiek beter overzien. Zo kunnen wij beter inspelen op de gebeurtenissen in de zaal. Als er geen podium is, dan wordt ons zicht belemmerd door het publiek wat voor ons staat of danst. Meestal kunnen wij dan niet meer dan 10 personen zien. Daardoor kunnen wij ook bijna geen interactie meer hebben met het publiek.

Plus, met een podium kan het publiek ons ook zien! Wij zijn best actief op het podium. Met grapjes, dansjes, uitdrukkingen, enzovoorts... Dat maakt ons optreden juist zo aantrekkelijk voor het publiek. En als dat wegvalt omdat er geen podium is, dan wordt de 'beleving' van het optreden een heel stuk minder.

De volgende adviezen zijn toch wel zeer raadzame regels:

Publiek tot 50 personen:
Podium niet perse nodig. Indien er een podium aanwezig is dan geldt:
Formaat: Minimaal 4 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: Maximaal 40cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 51 to 150 personen:
Podium aan te raden. Indien er een podium aanwezig is dan geldt:
Formaat: Minimaal 4 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: maximaal 40cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 151 to 350 personen:
Podium verplicht.
Formaat: Minimaal 4 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: 40cm tot 60cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 350 of meer personen:
Podium verplicht.
Formaat: Minimaal 7 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: 100 cm hoog.
De speakers komen meestal op het podium te staan.

Duo de Dellenoy Brothers zullen ongeveer 1,5 uur voor het optreden arriveren. We zullen dan de apparatuur opbouwen, soundchecken en onszelf opfrissen en omkleden.

Een paar uur eerder opbouwen

Soms krijgen wij de vraag (van meestal een bruidspaar), of wij onze apparatuur eerder kunnen opbouwen. Het programma van een bruiloft is vaak zodanig, dat men met de daggasten gaat dineren op de feestlocatie, voorafgaand aan de feestavond met onze artiesten. Om de daggasten niet te storen tijdens het eten, wordt er aan ons gevraagd om al in de middag onze apparatuur op te bouwen.

Het is bij ons helaas niet gebruikelijk om in de middag al op te stellen.

De reden daarvoor is, omdat wij dan al erg vroeg op weg moeten om alles in gereedheid te brengen. Voor één optreden zijn wij nu gemiddeld tussen de 10 à 12 uur bezig. Als wij in de middag moeten gaan opstellen, dan komt daar al snel 4 tot 5 uur extra bij, waardoor wij uiteindelijk bijna 17 uur op pad zijn voor een optreden. Soms wordt het wel gedaan, maar dan dient u rekening te houden met een meerprijs. (Uurloon maal 2 personen, plus een avondmaaltijd voor onze medewerkers.)

Een dag eerder opbouwen

Ook wordt er wel eens gevraagd om een dag eerder op te stellen. Waar men dan vaak niet aan denkt is het feit dat dit ons een hoop extra uren en kilometers kost. Het is soms in overleg wel mogelijk, mits er de dag vooraf geen optreden gepland staat, maar daar zijn wel meerkosten aan verbonden waarbij u al snel moet denken aan €300,00. Dit is uiteraard afhankelijk van de locatie.

Waar wij wèl rekening mee kunnen houden

Wanneer wij moeten opstellen, en er is publiek in dezelfde zaal aan het dineren, dan zullen wij er natuurlijk voor zorgen dat er zo min mogelijk overlast is. (Uiteraard moet het podium wel bereikbaar zijn om op te bouwen.) Wij bouwen zo stil mogelijk alles op, en de soundcheck zullen wij pas 10 minuten voor het optreden uitvoeren.

 

Vaak wordt de opties voor het eerder opbouwen genoemd door de zaal-eigenaar, die vaak met een lokale DJ werkt. Voor een show die 'uit het dorp' komt is het vaak niet zo'n heel groot probleem om alles vooraf, of zelfs een dag eerder op te stellen. Voor ons zou het betekenen dat wij al enkele uren eerder moeten vertrekken dan normaal. Wij kunnen tussendoor niet 'even naar huis'.

Na afloop van het optreden zullen wij een korte pauze (+/- 15 minuten) nemen met bijvoorbeeld een kop koffie of een drankje. Deze tijd wordt ook gebruikt om contact te hebben met het publiek.

Daarna zullen wij gaan omkleden en de apparatuur gaan afbreken en inladen.

Houdt u er rekening mee dat wij ongeveer 1 uur nodig hebben om af te breken en in te laden. (Bij grotere geluidsets hebben wij meer tijd nodig.)

Vroeger was het de gewoonte dat het bruidspaar de avond opende met een openingsdans, waarbij na een 'chansee' iedereen een andere partner zoekt uit het publiek, zodat uiteindelijk iedereen op de vloer kwam.

Tegenwoordig zijn er diverse wensen en mogelijkheden voor het openen van een dans. De één wil graag een 'chansee' (het wisselen tijdens het dansen), de ander wil helemaal de dans niet openen. Wij staan open voor alle suggesties en wensen van u. Dus heeft u een eigen idee? Laat het gerust weten!

Wij hebben enkele suggesties om de feestavond te openen:

De traditionele 'Chansee'
Wij roepen het bruidspaar of jarige op de dansvloer, en starten met een foxtrot. Nadat er een rondje is gedanst, roepen wij "Chansee!". Het bruidspaar gaat dan meestal de moeder en vader halen om verder te dansen. Na elke "Chansee!" worden er door de dansers weer andere mensen uit het publiek gehaald. Na enkele minuten staat zo het grootste deel van het publiek op de vloer. - Hierna is de dansvloer, en de feestavond officieel geopend.

Ik wil wel dansen, maar geen ouderwetse Chansee!
Geen probleem! Wij vragen u op de dansvloer, en vragen iedereen er omheen te gaan staan in een kring. Dan spelen we ‘lang zullen ze leven’, met daar direct opvolgend een foxtrot waarbij wij iedereen vragen om lekker te gaan dansen. (Ze staan nu immers toch al op de dansvloer!)

De "Ik kan niet dansen" optie - een schuifeldans
Wat ook regelmatig gebeurt is, dat de dans geopend wordt met een langzaam ‘schuifel’ nummer. Dit gebeurt als het bruidspaar niet kan dansen.
Wij roepen het bruidspaar wederom op de vloer. en vragen iedereen er omheen te gaan staan in een kring.Wij zullen een romantisch lied spelen, meestal vooraf overlegd met het bruidspaar. Daarna spelen we ‘lang zullen ze leven’, met daar direct opvolgend een foxtrot waarbij wij iedereen vragen om lekker te gaan dansen. (Ze staan nu immers toch al op de dansvloer!)

Een dans-battle
Soms heeft het bruidspaar een dans-battle ingestudeerd. Dat zijn aan elkaar geplakte liedjes op een CD of USB stick waar het bruidspaar dan een leuke dans op hebben gemaakt. Wij hoeven dan zelf niets te doen als alleen de muziek aanzetten die het bruidspaar ons heeft gegeven. Op youtube zijn er leuke filmpjes te vinden. (Zoek op: "dance battle wedding") Daarna pakken wij het natuurlijk passend op!

Gewoon een foxtrot - niet te veel poespas
En geloof me, u bent echt niet de enige die hiervoor kiest!
Wanneer alle gasten binnen zijn, en een plaats hebben gevonden, dan nodigen wij u uit om op de dansvloer te komen. Wij spelen dan een foxtrot en zeggen tijdens het lied, dat degene die ook willen dansen nu ook op de vloer mogen komen. Dan is er dus geen chansee.

Ter aanvulling
In 99 van de 100 gevallen gaan de mensen na de eerste dans weer zitten. Ze willen eerst bijkletsen met de familie en vrienden. Schrik dan niet dat in het eerste uur weinig activiteit op de dansvloer is. De meeste bruidsparen of feestvarkens worden dan een beetje zenuwachtig. "De mensen zullen toch wel gaan dansen zeker?!"
Wees niet bang, dit gebeurt op bijna elk feest. Een tijdje later zal de vloer automatisch weer gevuld gaan worden en wordt het een geweldig knalfeest!

Wij nemen na ongeveer 1 tot 1,5 uur (afhankelijk van de situatie) een kleine pauze van ongeveer 15 minuten. In de pauze draaien we passende pauzemuziek. U hoeft daar in principe dus niet naar om te kijken.

Indien uzelf (of een DJ) pauzemuziek wenst te draaien, dan is er wel het vriendelijk doch dringende verzoek om dat in dezelfde sfeer te houden als het repertoire van de artiest. Omdat wij anders veel moeite moeten doen om het publiek weer in de sfeer van de artiesten te krijgen.

Als voorbeeld: Indien er door u in de pauze house-, hardcore- of jumpstyle muziek gedraaid wordt, en wij beginnen daarna weer met amusement muziek, dan ligt dat geheel buiten de opgebouwde sfeer van dat moment.

Standaard duurt ons avondvullend optreden 4 x 60 minuten in een tijdspanne van maximaal 4½ uur. Korter kan ook, maar dat heeft helaas geen invloed op de prijs.

Wij houden meestal 3 korte pauzes. Wij werken echter nooit met vaste schema's en vaste repertoire keuzes, dus de tijden kunnen ter plaatse aangepast worden.

Wanneer de dansvloer net vol staat, dan moeten wij natuurlijk geen pauze gaan houden. Zoals altijd kijken wij naar de situatie en het publiek, en daar passen wij ons pauzeschema ook op aan.

De opbouw van de sfeer tijdens een avondvullend programma is vaak van rustig (achtergrond muziek in het begin van de avond) tot uitbundig (feest/meezingen/dansen) in de verdere loop van de avond. Die sfeer bouwt zich op, door onze interactie met het publiek. Elke avond is echter weer uniek. Wij passen ons aan, aan de situatie van dat moment.
In een grote feesttent zullen wij bijvoorbeeld weer niet met een achtergrond muziek gaan starten.

Langer optreden kan ook! Heeft u specifieke vragen, neem dan gewoon even contact met ons op, om de diverse mogelijkheden voor uw situatie door te spreken.

Een vraag die wij bijna elk optreden krijgen: "Het gaat toch niet te hard hè? We willen nog wel gewoon kunnen praten!"

We kunnen u gelijk geruststellen... Wij houden altijd rekening met uw wensen! En wij krijgen zelden klachten over onze volumes. Juist omdat wij het publiek zeer goed in de gaten houden.

Wij hebben truukjes om te kunnen zien of wij te hard spelen of niet. En daarbij; wij hebben geen 'drummer', 'trompetist' of een 'gitarist' die geen volumeknop heeft op zijn instrument. Een drummer kan nu eenmaal niet fluisterzacht drummen. Bij ons kan dat wel.

Wij kunnen, bij wijze van spreken, zo zacht spelen dat er geen geluid meer uit de speakers komt. Het enige wat wij niet kunnen regelen qua volume is hetgeen wat er uit onze mond komt tijdens het zingen.

Wij gebruiken speciale oordopjes als koptelefoon, waardoor wij onszelf ALTIJD horen, zelfs als onze volumeknoppen helemaal dicht staan!

Dat gezegd hebbende;

Als het volume zo zacht is, dat niemand ons kan horen, dan kunnen wij natuurlijk onmogelijk een feest maken. Muziek moet beleefd worden om er van te kunnen genieten. Daarom zal gedurende de feestavond het volume geleidelijk omhoog gaan om zo het feest een geweldige ervaring te laten worden.

Meestal zullen wij tijdens het begin van onze optreden het volume zodanig instellen dat mensen op een normale manier met elkaar kunnen praten. Na ongeveer een uur, zullen wij het volume geleidelijk harder zetten. Maar nooit zullen bij ons de glazen van de tafels af trillen. Volume mag, en is vaak noodzakelijk, maar het hoeft niet loei-hard!

Vaak wordt er gevraagd om het geluid door te lussen (inprikken) naar een bestaande geluidinstallatie van de locatie, zodat wij onze geluidsboxen niet hoeven op te stellen.

Wij zullen ter plaatse bekijken of de kwaliteit van de gebruikte installatie op de locatie voldoende is. Dit is zelden van voldoende kwaliteit voor live-muziek.

Realiseer daarbij dat muziek van een CD heel anders is dan live-muziek, waarbij veel meer dynamiek in de muziek aanwezig is. Als voorbeeld: Het geluid van een CD kan fantastisch klinken, maar wanneer er dan live gezongen of piano gespeeld wordt, dan kraakt het geluid uit de boxen.

In bijna alle gevallen wordt daarom onze eigen P.A. (geluidinstallatie) opgesteld, en kan er als ondersteuning doorgelust worden naar de installatie van de locatie. (Zodat er overal wat te horen is).

Indien er doorgelust/ingeprikt moet worden: U krijgt dan 2 XLR Male stekkers die u in uw installatie kunt aansluiten.

Wanneer u specifieke vragen heeft over dit onderwerp, dan kunt u het beste even contact met ons opnemen.

Het geluid is van groot belang bij een optreden van duo de Dellenoy Brothers.

Als het geluid te zacht is, dan vervalt de kracht van onze show. Wij kunnen dan heel moeilijk het publiek aansporen om mee te zingen en te dansen.
Als het geluid echter te hard of te schel is, dan klagen de mensen, lopen weg en dat is dus ook niet goed.

Het geluid moet voldoende kracht hebben om ook de lage tonen goed weer te geven. Het is namelijk een feit dat mensen al vanzelf mee gaan dansen wanneer de muziek 'gevoeld' wordt. Maar, de mensen moeten ook nog met elkaar kunnen praten. Het is ook weer niet de bedoeling dat de dakpannen van het dak af rammelen. (So to speak).

U ziet, het geluid verzorgen is echt een vak apart. Het houdt meer in dan alleen het volume hoger of lager zetten! Daarom zijn wij kritisch als wij onze show op een aanwezige geluidset moeten aansluiten. Meestal bent u verplicht om het eigen geluid van onze show te accepteren. Alleen dan kunnen wij 'zorgenvrij' optreden en weten wij zeker dat onze show en muziek op de goede manier wordt overgebracht aan het publiek.

Wij werken alleen met professionele geluidsystemen, afgestemd op het aantal personen in het publiek. Wij streven naar professionele kwaliteit.

Overleg - overleg en overleg!
Indien er al geluid aanwezig is, dan dient u vooraf(!) contact met ons op te nemen zodat wij technisch overleg kunnen hebben over het aanwezige geluid. Wij behouden ons ten aller tijde het recht om te besluiten om toch onze eigen geluidset te plaatsen. Als wij denken dat het aanwezige geluid een afbreuk zal doen op ons optreden, dan zal het niet door ons geaccepteerd worden!

Een show van ons heeft geluidstechnisch een zeer grote dynamiek, en is totaal niet te vergelijken met muziek van een CD. Een CD kan zeer goed klinken op de geluidsystemen van een locatie, maar bij krachtig gezongen liedjes of heftige solo's kunnen de boxen aan alle kanten gaan kraken. Vandaar dat wij ons het recht voorbehouden om onze eigen geluidsystemen te gebruiken.

Het is overigens mogelijk om, in overleg, onze geluidset te koppelen aan het geluidsysteem van de locatie. Mits het een kwalitatieve aanvulling is op onze show.

Ten alle tijden:
De Front of House (F.O.H.) dient van professionele kwaliteit te zijn, met voldoende capaciteit om op een behoorlijk volumeniveau het aanwezige publiek te kunnen bereiken. Met een ‘achtergrond’ volume kun je bijna geen feest maken! (Dit is natuurlijk wel voldoende tijdens easy-listening sessies.)
Indien de kwaliteit van de F.O.H. dermate slecht is dat ons optreden in diskrediet wordt gebracht, dan kan dit optreden geweigerd worden door ons team. Hierbij vervalt uw recht tot het voldoen van de afgesproken gage niet.

Helaas zijn wij kritisch geworden door de vele teleurstellingen in het verleden waarbij professioneel geluid beloofd wordt, maar wat een zelfbouw project van een hobbyist blijkt te zijn. En slecht geluid is uiteindelijk slecht voor uw publiek!

Ten alle tijden dient de apparatuur (en natuurlijk ook de artiesten) ‘veilig’ te staan voor het feestende publiek. De apparatuur moet niet omver gelopen kunnen worden door het dansende/feestende publiek. Dit gebeurt namelijk wèl wanneer de band ook op de dansvloer staat! Niets is zo vervelend als een optreden dat moet stoppen omdat de apparatuur op de grond ligt.

De meest voor de hand liggende methode is het gebruik van een podium die zodoende afstand creëert tussen de dansvloer en de apparatuur.
Overigens zal de noodzaak van een podium voor de veiligheid van de apparatuur in een café meer aanwezig zijn dan bij het maken van easy-listening muziek in een restaurant.

Het gebeurt helaas wel eens dat een klant (uit het publiek) iets teveel heeft gedronken of iets te enthousiast wordt waardoor deze een optreden belemmeren. Daarom:
Personen die het optreden belemmeren, dienen door de opdrachtgever uit de buurt van het podium gehouden te worden. In de praktijk komt dit gelukkig bijna nooit voor.

Social Media

facebook googleplus twitter youtube